Celoroční motivační hra

Školní rok 2024/2025

„ ŽIVOT VE STŘEDOVĚKU “

Spolu s dětmi se přeneseme do období středověku, konkrétně do Země české za vlády Karla IV.  Vyzkoušíme si, jak se žilo tenkrát, a budeme porovnávat historii se současností.

Tato celoroční hra se opakuje. Při tvorbě Cedrhry byl využíván materiál z archivu ŠD – plány i evaluace. Vše aktualizováno, doplněno o novinky minulých let a doplněno o nové nápady.

ZDROJE:                 Naučné knihy o dějinách

                              Historické filmy

                              Internet

CÍLE:                     Uvědomění sebe sama (co činí člověka člověkem)

                              (tělesný i duševní rozvoj, práva a povinnosti)

                              Mezilidské vztahy (rodina, kamarádství, slušné chování, život

                              ve společnosti)

                              Vztah k životnímu prostředí (bydlení, příroda)

                              (Nejsme na zemi sami – ekologické chování!)

                              Seznámit se s dějinami období středověku - renesance

VÝSTUPY:              CEDR nástěnka = motivace dle etap

                              Interiéry ŠD = průběžné plnění CECEDRHRY

                              CEDRAKCE (akce k celoroční hře)                           

OBSAH:                 Celoroční hra rozdělena do 3 etap (rozpracovány v příloze)

                              Roční plán akcí

 

  1. ETAPA = ČLOVĚK  a JEHO SVĚT

IMAGE STŘEDOVĚKU

ŠD se promění v KRÁLOVSTVÍ, třídy v HRADY, ve kterých bydlí „Paní z …….“ se svou družinou (vychovatelka + děti)

Děti budou SAMI SEBE během celého roku ZDOKONALOVAT = plnit RYTÍŘSKÉ ZKOUŠKY            

 1. etapa -  zkouška PÁŽETE

 2. etapa - zkouška PANOŠE

 3. etapa -  zkouška RYTÍŘE

PODROBNĚJŠÍ NÁMĚTY:

Lidé kolem nás = rodina, spolužáci, kamarádi, dospěláci, komunikace, mezilidské vztahy

  • každý člověk má své jméno (seznámení se navzájem, rodina)

svůj rod= třída  - rodokmen, oddělení + družina paní …. Z ….

  • pravidla života v ŠD (život na hradě – v podhradí)
  • seznámení s řádem ŠD (vyhlášky co se smí a nesmí)
  • pravidla slušného chování (kurtoazie)
  • práva a povinnosti

Místo kde žijeme = domov, škola, cesta do školy

-    ZŠ, ŠD, třída (království, hrady, rody= družiny, erby)

  • kdo kde bydlí (mapka království)
  • kde koho najdeme v ŠD i ZŠ
  • cesta do školy (dopravní výchova, dopravní prostředky)
  • (cesty do království  - pěšky, kůň, kočár)
  • Rakovník …. (královské město)

Člověk a jeho zdraví = oblékání, hygiena, stravování, zdravověda, udržování tělesné kondice

  • šatny – převlékání, přezouvání (historie odívání, módních doplňků, účesů)
  • hygiena před jídlem, WC
  • kultura stolování, správná životospráva, pitný režim (jídelníček středověku)
  • zdravověda (lékařství)

Lidé a čas = historie - tradice, současnost, budoucnost, časové proměny, měření času

  • tradice = Mikuláš, vánoční svátky,

  

Výstupy:      Motivační DIVADLO

                    zkouška PÁŽETE

                    STŘEDOVĚKÁ POŠTA 

VÝSTAVA „KONINY“ – výzdoba interiérů ŠD

                    VÁNOČNÍ HRA „Putování na hrad Vánočka“

 

  1. ETAPA =      ČLOVĚK  a ZÁBAVA

Lidé a čas = historie - tradice, současnost, budoucnost, časové proměny, měření času

  • Časové proměny (lidé středověku a dnes , Rakovník – královské město, mluva
  • Měřidla času (přesýpací hodiny, sluneční)
  • Události = noviny (poslové, kramářské písně, kroniky)

Umění a kultura

  • zpěv + hudba + tanec
  • divadlo (aktivity, ztvárnění písniček, pohádek – kramářské písně)
  • galerie výtvarných technik - obrazárna = portréty „slavných“ – výzdoba chodeb

Práce 

  • Vynálezy ulehčující práci (golem)
  • Peníze – mince
  • Povolání = řemesla („ ten dělá to a ten zas tohle …… výrobky na jarmark)
  • Výroba „Rytířské zbroje“
  • Obchodování (jarmarky)

Výstupy :     ZKOUŠKA PANOŠE (služba pánovi domu, lovecké umění, diplomacie, správa panství)

                    KRAMÁŘSKÉ PÍSNĚ aneb zpravodajství o událostech

                    OBRAZÁRNA – „portréty slavných“

                    ŘEMESLA – motivační hra

                    PASOVÁNÍ NA RYTÍŘE

                    TANEČNÍ SEMINÁŘ Tančila Balance (příprava tance na DZO)

 

  1. etapa = ČLOVĚK a PŘÍRODA

Životní prostředí

  • Bydlení
  • Voda, země, vzduch

Rostlinná říše = zahradníci

  • péče o pokojové rostliny ve třídě
  • ovocná a zeleninová hostina
  • oslava jara – velikonoce
  • ozdobné koláže z přírodnin (výzdoba interiérů hradů)
  • obrazy květin (květinová chodba)
  • léčivé bylinky = babky kořenářky - čarodějnice

Živočišná říše – královský lovčí

  • živočichové a jejich životní prostředí (zvířata a ptáci v lese a na louce – lovná zvěř)
  • zvířata a ptáci u lidí = pomocníci
  • ryby - rybolov
  • lovecké dovednosti (poznávání zvěře, stopování, lov)
  • obrazy zvířat (zvířecí chodba)

Ochrana přírody

  • ekologie + třídění odpadu = novinka dnešní doby
  • úklid venkovních prostor ŠD
  • cecedrhra ke Dni Země = VODA („Vodnické brekeke“)

Výstupy        :         KRÁLOVSKÝ LOV

                              LOVECKÝ SALONEK – výzdoba interiéru ŠD

                              VODNICKÉ BREKEKE (ochrana vody)

                              ČARODÉJNICE

                              RYTÍŘSKÝ TURNAJ = Družinové zábavné odpoledne

                              RYTÍŘKÁ VÝPRAVA – celodenní výlet

                              POHÁDKOVÝ LES (historie očima dětí)