Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
je zřízeno k zajištění a realizaci výchovně vzdělávací koncepce školy. Poskytování poradenských služeb na školách se řídí vyhláškou 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ŠPP je přímo podřízeno řediteli školy, vedoucím ŠPP je výchovný poradce.
Poradenské služby škola poskytuje žákům, zákonným zástupcům (ti poskytují souhlas s nabídkou služeb žákovi) a pedagogickým pracovníkům.
Odbornou a metodickou podporu poradenským pracovníkům ve škole poskytují pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum.
Cíle činnosti
- Poskytování poradenských služeb v rámci ŠPP sleduje následující cíle:
- prevence školní neúspěšnosti a sociálně patologických jevů
- vytvořit zázemí pro vytváření a realizaci preventivních programů školy
- poskytování kariérového poradenství
- rozšířit podmínky pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných žáků
- podporovat pozitivní sociální klima školy
- prohloubit včasnou intervenci při vzniku problémů u žáků a třídních kolektivů
- poskytovat metodickou podporu učitelům
- prohloubit a zlepšit spolupráci mezi školou a rodiči
- zajistit propojenost poradenských služeb poskytovaných školou se službami specializovaných poradenských zařízení (PPP, SPC, SVP a IPS úřadů práce)
Pracovníci poskytující služby Poradenské služby budou zajišťovat tito pracovníci školy:
- výchovný – kariérový poradce
- speciální pedagožka
- školní metodik prevence
- třídní učitelé
- učitelé výchov
Pracovní náplň poradenských pracovníků
Mgr. Renata Filipová - výchovné a kariérové poradenství
Mgr. Petra Týčová - výchovné poradenství
Poradenská činnost se zaměřuje na pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků, vyhledávání žáků, kteří potřebují zvláštní pozornost ve vzdělávání a přípravu návrhů na další péči o tyto žáky, zajišťování podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování služeb kariérového poradenství těmto žákům.
V oblasti metodické a informační zprostředkovává nové metody pedagogické diagnostiky a intervence, metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů apod.
Výchovný – kariérový poradce předává pedagogickým pracovníkům odborné informace z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Dokumentací, kterou si výchovný – kariérový poradce vede, dokládá rozsah a obsah jeho činnosti, navržená a realizovaná opatření. Soustřeďuje odborné zprávy a informace o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení. Veškeré informace ochraňuje tak, aby nedošlo k jejich „zneužití".
Mgr. Renata Filipová - primární prevence
Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci, kterou může doložit rozsah a obsah své činnosti. Soustřeďuje odborné zprávy a informace o žácích, kteří jsou v péči specializovaných zařízení, a navržená a realizovaná opatření pro vzdělávání těchto žáků.
ŠMP vytváří, koordinuje a podílí se na realizaci Preventivního programu školy. Metodicky vede činnost ostatních učitelů v oblasti prevence sociálně patologických jevů. Spolupracuje zejména s oddělením sociální péče o děti, V případě výskytu sociálně patologických jevů se též podílí na intervenci a následné péči.
Provádí vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikovým chováním, popracuje s rodiči a třídními učiteli těchto žáků. Ve spolupráci s třídními učiteli se podílí při zachycování varovných signálů spojených se sociálně patologickými jevy.
Činnost ŠPP soustředí na:
- diagnostiku problémů (nadání) žáků, intervenční podporu
- integraci žáků a péči o ně
- kariérové poradenství
- zjišťování výskytu sociálně patologických jevů ve škole, sociálního klimatu třídy, školy
- spolupráce s rodiči (zajištění souhlasu pro tyto aktivity, konzultace, poradenství)
- podpůrné a informační programy pro žáky – jednotlivce, skupiny žáků a třídní kolektivy
- programy sociálních dovedností, protidrogové programy, programy zaměřené na výchovu k reprodukčnímu zdraví a lidskou sexualitu (ve spolupráci s dalšími odborníky)
- program pro budoucí prvňáčky
- příprava školení učitelů
- metodická pomoc a intervence