CELOROČNÍ MOTIVAČNÍ HRA

DIVOKÝ ZÁPAD aneb osídlování Severní Ameriky

Celoroční motivace činnosti zajišťuje

  • Ucelenou činnost v ŠD ( mající logičnost, návaznost)
  • Atraktivnost činností
  • Spolupráci mezi odděleními – vzájemnou inspiraci

ZDROJE

  • kniha „ Americký západ" ( Willoam C. Davis )
  • kniha „ Mýty a legendy indiánů Severní Ameriky" ( Colin F. Taylor)
  • internet

IMAGE ŠD

  • ŠD = westernové městečko Jídelna = saloon
  • Třídy = budovy v městečku Šatny = nádraží
  • Kabinet = kancelář šerifa WC = městské lázně
  • Venek = pastviny Hrádek = srub
  • Ve třídách do kostela = kázání, porady
  • do vězení = průšvihy
  • pomocníci šerifa = děti pomocníci
  • Nástěnky = 1. Patro = FOTOGALERIE
  • 2. patro = VYHLÁŠKY ( týdenní skladba, jídelníček, ZO, organizace ŠD)
  • 2. patro = TIMES ( náplň etapy, plány oddělení, akce)
  • Role = vychovatelky = šerifové
  • děti = obyvatelé městečka
  • Děti budou SAMI SEBE během celého roku ZDOKONALOVAT = plnit ZKOUŠKY (motivované westernem)

etapa - zkoušky ŠERIFA

etapa - zkoušky OBŽIVY

etapa - INDIÁNSKÉ zkoušky

1. etapa = ČLOVĚK A JEHO SVĚT ( září – prosinec)

( osídlování Divokého západu)

Lidé kolem nás = rodina, spolužáci, kamarádi, dospělí, komunikace, mezilidské vztahy

  • Každý člověk má své jméno ( seznámení se navzájem)
  • Každý člověk má svou rodinu,sousedy ( děti z jiných oddělení)
  • Pravidla života v ŠD ( role ve westernovém městečku)
  • Seznámení se s řádem ŠD ( vyhlášky co se smí nesmí)
  • Pravidla slušného chování ( ad vyhlášky)

Místo kde žijeme = domov, škola, cesta do školy

  • ZŠ, ŠD, třída ( westernové městečko)
  • Kdo kde bydlí ( odkud se přistěhoval do wm – osídlování Ameriky)
  • Kde koho najdeme v ŠD i ZŠ ( interiéry ŠD viz Image ŠD)
  • Cesta do školy ( dopravní výchova, dopravní prostředky – DZ pěšky, koňmo, dostavník )

Člověk a jeho zdraví = oblékání, hygiena, stravování, zdravověda, udržování tělesné kondice

  • Šatny, oblékání ( westernová móda – kovbojská, trapeři, úředníci, dámy)
  • Hygiena před jídlem, WC ( městské lázně)
  • Kultura stolování, správná životospráva, pitný režim
  • Zdravověda ( lékařství, ošetření zranění)
  • Udržování tělesné kondice ( zkoušky jednotlivců)

Lidé a čas = historie – tradice, současnost, časové proměny, měření času

  • Tradice = vánoční svátky ( každý si přivezl ze své rodné země tradice)
  • Časové proměny ( lidé dříve a dnes)
  • Měřidla času ( kapesní hodiny, sluneční, odhady času)
  • Události = noviny ( times – první novináři)

Výstupy :

  • image ŠD = proměna ve westernové městečko
  • Cedrhra „ Osidlování Ameriky"
  • Vánoční hra
  • Zkoušky ŠERIFA

2. etapa = ČLOVĚK = PRÁCE A ZÁBAVA ( leden – březen)

Práce

Povolání = řemesla ( zlatokopové, trapeři, kovbojové, farmáři, úředníci ..)

  • výrobky na trhy, do hokynářství
  • Peníze a směnné zboží ( zlato, kůže)
  • Trhy

Umění a kultura= zábava na divokém západě

  • Zpěv + hudba ( trampské písničky)
  • Tanec ( americké country tance)
  • Divadlo ( vlastní divadelní představení – dána motivace – vlastní Šou BB)

Výstupy :

  • Vánoční hra
  • Zkoušky OBŽIVY
  • Zlatokopecká (cedrhra)
  • Country bál (odzpívat, odtančit)
  • Šou BB - představení

3. etapa = ČLOVĚK A PŘÍRODA (duben – červen)

ŽIVOT U INDIÁNŮ

Životní prostředí – soužití s přírodou

  • Bydlení
  • Voda, země, vzduch
  • Pozorování přírody

Rostlinná říše = šamani

  • Oslava jara
  • Poznávání lučních rostlin, stromů
  • Ozdobné koláže z přírodnin
  • Léčivé bylinky = šamani
  • Barvy přírody

Živočišná říše

  • Živočichové Severní Ameriky
  • Význam pro člověka ( zdroj potravy – bizoni, kůže – odívání, pomocníci)
  • Lovecké dovednosti ( poznávání zvěře, stopy, lov)
  • Soužití se zvířaty ( koně, pes)
  • Zvířecí dovednosti = převtělování do zvířat

Ochrana přírody

  • Ekologie + třídění odpadu = novinka dnešní doby
  • Úklid venkovních prostor školy
  • Cedrhra ke Dni Země

Výstupy :

  • indiánské zkoušky
  • Cedrhra ke Dni Země
  • Šamanský rituál ( čarodějnice)
  • Družinové zábavné odpoledne
  • Indiánská pohádka ( Pohádkový les)